تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
شتاب گرفتن بهسوی آینده: وضعیت تحول مبتنی بر فضای ابری
تحول دیجیتال مبتنی بر «ابر» یکی از قدرتمندترین فرصتها برای پیشبرد اقتصاد جهانی است. با گسترش نقش رهبران فناوری و امنیت در هدایت و پشتیبانی از استراتژی کسبوکار، فناوری ابری این امکان را برای سازمانهای سراسر جهان فراهم کرده که نوآوری را شعلهور کنند، چابکی را افزایش دهند و بهسرعت دست به تحول بزنند — و این روند همچنان سرعت میگیرد.
ترسا کارلسون رئیس و مدیر ارشد رشد Splunk:
"سال گذشته، ما در همکاری با Harvard Business Review Analytic Services یک تحقیق سالانه و عمیق را آغاز کردیم تا بفهمیم سازمانها چگونه از ابر برای مدیریت عدمقطعیت، پشتیبانی از نیروی کار پراکنده و پاسخ به تقاضای روزافزون تجربههای دیجیتال استفاده میکنند. امسال نتایج تحقیق نشان میدهد که سازمانها اکنون در حال بهینهسازی این تحول ابری هستند تا نوآوریهای بیشتری را آزاد کنند.
یک نکته کاملاً روشن است: تحول مبتنی بر ابر هیچگاه اینقدر ضروری نبوده است.
۶۷٪ از مدیران ارشد میگویند که سازمانشان برنامههای مهاجرت به ابر را شتاب داده است — درحالیکه سال قبل فقط کمی بیش از نیمی این کار را انجام داده بودند. علاوه بر این، سازمانها سرمایهگذاریهای جدید خود در ابر را دو برابر کردهاند: بیش از نیمی از آنها هزینههای ابری خود را افزایش دادهاند.
با اینکه سازمانها از قدرت ابر برای بهبود نتایج کسبوکار استفاده میکنند، هنوز با پیچیدگیهای محیطهای ابری، بهخصوص محیطهای هیبریدی (Hybrid Cloud) دستوپنجه نرم میکنند.
۸۸٪ از سازمانهایی که محیط ابری هیبریدی دارند میگویند که این استراتژی را در آینده نزدیک ادامه خواهند داد.
Splunk که با هزاران سازمان مختلف همکاری میکند، تأکید دارد که یک زیرساخت دادهای قوی اساس غلبه بر پیچیدگی و آزادسازی نوآوری است. پلتفرم دادهٔ مقیاسپذیر Splunk امکان مشاهدهی کامل پشته (Full-Stack Observability) و امنیت یکپارچه را در میان محیطهای پیچیده ابری هیبریدی و چند ابری فراهم میکند.
در طول سالهای کاریام دیدهام که تحول ابری فراتر از فناوری است و نحوهٔ عملکرد کل سازمان را تغییر میدهد—از شیوهٔ جذب استعدادها گرفته تا تصمیمگیری مالی و همکاری بین تیمها.موج بعدی نوآوری با ابر امکانپذیر میشود، اما با داده قدرت میگیرد.و تقاضا برای داده هیچگاه به اندازه امروز نبوده است.
"امیدوارم این گزارش بینشی به شما بدهد تا ببینید همتایانتان چگونه در مسیر تحول ابری پیش میروند و شما چگونه میتوانید تحول ابری خود را بهینه کنید تا سریعتر حرکت کنید، دورتر بروید و امروز و فردا موفقتر باشید." (ترسا کارلسون رئیس و مدیر ارشد رشد Splunk)"
در ماههای ابتدایی همهگیری کووید-19، برنامههای سازمانها برای پذیرش و پیادهسازی رایانش ابری سرعت گرفت، اما در سال گذشته این روند حتی شدیدتر شد. «همهگیری بزرگترین عامل شتابدهنده به پذیرش ابر بوده که تاکنون دیدهایم»، دیون هینچکلیف، معاون و تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی Constellation Research واقع در کوپرتینو کالیفرنیا، توضیح میدهد.
در میان بیثباتی و عدم قطعیت جهانیِ دو سال گذشته، یک نکته روشن شده است: ابر به جزء جداییناپذیر موفقیت کسبوکارها در عصر دیجیتال تبدیل شده است. یک نظرسنجی در اکتبر 2021 توسط Harvard Business Review Analytic Services از 300 نفر آشنا با استراتژی و میزان استفاده از ابر در سازمان خود، این موضوع را تأیید میکند. اکثریت قاطع پاسخدهندگان (۸۱٪) میگویند ابر برای استراتژی آینده و رشد سازمانشان بسیار مهم یا فوقالعاده مهم است.
«این یک روند مثبت است»، یوگال جوشی، شریک شرکت مشاوره و تحقیقاتی Everest Group در دالاس تگزاس، میگوید. «ابر دیگر فقط یک فناوری نیست؛ بلکه یک مدل عملیاتی برای کل سازمان است. این موضوع در رشد و سرعتگیری پذیرش ابر کاملاً مشهود است.»
در حقیقت، پاسخدهندگان نظرسنجی تصویری از شتاب و گسترش حتی بیشترِ پیادهسازیهای ابری در سال گذشته ارائه میدهند—بیش از حدی که در نظرسنجی ابری سال قبلِ Harvard Business Review گزارش شده بود (سالی که بسیاری از سازمانها مجبور شدند یکشبه به خدمات ابری مهاجرت کنند). این سازمانها همچنان به ابر بهعنوان ابزاری برای افزایش چابکی کسبوکار، کاهش هزینهها، تقویت قابلیتهای تحلیل داده و سرعتبخشیدن به نوآوری نگاه میکنند.
تصویر 1

با این حال، این سرعتگیری و گسترش سریع استفاده از ابر، چالشهای خاص خود را نیز به همراه داشته است—نهتنها از نظر یکپارچهسازی و مدیریت، بلکه در زمینههای جدیدی مانند امنیت سایبری، حفظ حریم خصوصی دادهها، سنجش بازگشت سرمایه (ROI) و کمبود نیروی متخصص در حوزه ابر.
"«همهگیری بزرگترین عامل شتابدهنده برای پذیرش رایانش ابری بوده که تاکنون دیدهایم» دیون هینچکلیف، معاون و تحلیلگر ارشد شرکت Constellation Research"
با وجود نگرانیها، بیشتر شرکتها اکنون علاوه بر سیستمهای داخلی خود از خدمات ابری نیز استفاده میکنند—و انتظار دارند این ساختار ترکیبی (Hybrid Cloud) را در آینده نیز حفظ کنند. همین موضوع نشان میدهد که مدیریت چنین محیطهای پیچیدهای چقدر چالشبرانگیز است.
در نتیجه، سازمانها هنوز نتوانستهاند به طور کامل از ارزش واقعی فناوری ابری بهرهمند شوند. حتی اگرچه بسیاری از پاسخدهندگان اعلام کردهاند که قصد دارند در آینده نزدیک سرعت انتقال بارهای کاری به ابر را افزایش دهند، اما همچنان لازم است روشهای خود را برای اندازهگیری نتایج، مدیریت بهتر و امنسازی دادهها، خدمات و سیستمهای در حال افزایش بهبود دهند.
این نتایج نشان میدهد که دسترسی درست به دادهها و برنامهریزی هوشمندانه برای استفاده از آنها در مدیریت ابر، نقش بسیار مهمی در تحول کسبوکار دارد.
این گزارش وضعیت تحول سازمانها با استفاده از فناوری ابری را بررسی میکند—از جمله گسترش سریع و روزافزون استفاده از ابر در شرکتها و عوامل محرک این رشد. همچنین چالشهایی را که این شتاب و گسترش ایجاد کرده است و اقداماتی که سازمانها برای غلبه بر آنها انجام میدهند، توضیح میدهد؛ مشخص میکند ابر در چه زمینههایی نتایج مؤثر ارائه میدهد و در چه بخشهایی هنوز ضعفهایی وجود دارد؛ و در نهایت نشان میدهد چرا بهینهسازی استفاده از ابر و تدوین راهبردهای بهتر برای مدیریت داده، به ضرورتی حیاتی تبدیل شده است.
تصویر 2

ابر روی مسیر سریعتر
در سال اول بحران کووید-19، رایانش ابری به مهمترین راهحل برای بسیاری از چالشهای سازمانی تبدیل شد؛ از پشتیبانی کارکنانی که از خانه کار میکردند گرفته تا ایجاد قابلیتهای دیجیتال جدید برای مشتریان.
بر اساس نتایج نظرسنجی، حرکت سازمانها به سمت استفاده از ابر در سال 2020 نیز ادامه پیدا کرد. در حقیقت، اکثر شرکتها طی یک سال گذشته سرعت بیشتری به برنامههای ابری خود دادهاند و دامنه استفاده از آن را گسترش دادهاند.
۶۷٪ از پاسخدهندگان میگویند سازمان آنها در ۱۲ ماه گذشته اجرای برنامهها، خدمات یا زیرساختهای ابری از پیش برنامهریزیشده را با سرعت بیشتری پیش برده است؛ این رقم سال قبل، ۵۶٪ بود. )همچنین ۵۳٪ اعلام کردهاند که سرمایهگذاری در برنامهها و زیرساختهای کاملاً جدید ابری را افزایش دادهاند؛ در حالی که سال قبل تنها ۳۲٪ این کار را انجام داده بودند.
۴۱٪ هم گفتهاند که طی سال گذشته از ابر برای اهداف و کاربردهای جدیدی استفاده کردهاند—که نسبت به ۲۸٪ سال 2021 رشد قابلتوجهی دارد.
برخی از پروژههایی که در 2020 آغاز شده بودند، در سال 2021 نیز ادامه پیدا کردند و شرکتها همچنان در حال تقویت تواناییهای دورکاری و کار ترکیبی بودند.به گفتهی جوشی، فشار برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نیز همچنان وجود داشت. اما رشد استفاده از ابر فقط نتیجه همهگیری نیست؛ موضوع اصلی، تحول دیجیتال است. او میگوید:
«این روند فراتر از دوران کروناست. سازمانها برای سرعتبخشیدن به نوآوری و اجرای برنامههای تحول دیجیتال، چارهای جز حرکت به سمت ابر ندارند.»
امروز، ۳۵٪ از پاسخدهندگان میگویند ۶۰٪ یا بیشتر از بارهای کاری سازمانشان در ابر است (در نظرسنجی سال قبل، ۳۰٪).و ۵۴٪ میگویند ۴۰٪ یا بیشتر از برنامهها و زیرساختهای سازمانشان اکنون در ابر قرار دارد (سال قبل این عدد ۵۱٪ بود).
پاسخدهندگان انتظار دارند در مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری در انتقال بارهای کاری خود به ابر داشته باشند. نزدیک به دو سوم آنها (۶۵٪) میگویند طی دو سال آینده بیش از ۶۰٪ از مجموعه فناوری اطلاعات سازمانشان در ابر خواهد بود—که نسبت به وضعیت فعلی، افزایشی ۳۰ واحد درصدی است.در مجموع، ۸۵٪ باور دارند که تا سال ۲۰۲۳ حداقل ۴۰٪ از سامانههای IT آنها در ابر قرار خواهد گرفت—که نسبت به امروز، افزایشی ۳۲ واحد درصدی محسوب میشود.
هینچکلیف از شرکت Constellation Research اشاره میکند که بخش زیادی از برنامههای قدیمی و اصلی سازمانها هنوز به ابر منتقل نشدهاند. او میگوید:«ابر اکنون بسیار گسترده شده است»، اما توضیح میدهد که هنوز تعداد زیادی از برنامهها—از جمله برنامههای پیچیده و حیاتی—روی سیستمهای داخلی (on-prem) اجرا میشوند.
نتایج نظرسنجی نشان میدهد که رایانش ابری ترکیبی (Hybrid Cloud)—ترکیبی از زیرساختهای داخلی، ابر خصوصی و/یا ابر عمومی—برای اکثر سازمانها رویکرد غالب است و چنین نیز باقی خواهد ماند.
۸۵٪ پاسخدهندگان میگویند سازمانشان در حال حاضر از زیرساخت ابری ترکیبی استفاده میکند، و ۸۸٪ از این افراد انتظار دارند که سازمانشان در آینده قابل پیشبینی همچنان به استفاده از این مدل ادامه دهد.
چالشهای گسترش سریع رایانش ابری
با اینکه سرعت گرفتن و گسترش استفاده از ابر، پیشرفت بزرگی برای سازمانها محسوب میشود—زیرا زمینهساز چابکی بیشتر، انعطافپذیری بالاتر و تحول دیجیتال است—اما همین رشد سریع، چالشهایی را نیز به همراه داشته است.
بزرگترین مشکلها مربوط به کمبود نیروی متخصص در حوزه ابر و افزایش نگرانیها درباره امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی دادهها است.طبق گفتهی پاسخدهندگان سازمانهایی که طی سال گذشته سرعت پذیرش ابر را افزایش دادهاند، مهمترین چالشهایی که با آن روبهرو هستند عبارتاند از: کمبود استعداد و متخصص ابری (۴۵٪)، و نگرانیهای روبهافزایش درباره امنیت سایبری و حریم خصوصی دادهها.
در شرکت Franciscan Alliance، مدیران IT خود را از مزایای استفاده از ارائهدهندگان خدمات ابری میدانند؛ زیرا این شرکتها میتوانند بهترین متخصصان را برای ارائه نوآوریهای فناورانه به کار بگیرند.
اما حفظ مهارتهای داخلی برای مدیریت محیط ابری ترکیبی که هر روز پیچیدهتر میشود، کاری دشوار و در عین حال حیاتی است. به گفتهی «کریستین» از همین شرکت:
«بزرگترین چالش ما این است که بتوانیم با مدلهای هزینهای متفاوت، خدمات گوناگون و ابزارهای متنوعی که برای حل مشکلات مختلف وجود دارد، هماهنگ بمانیم.»
افزایش نگرانی درباره امنیت سایبری و حریم خصوصی دادهها، با توجه به سرعت گرفتن حرکت سازمانها به سمت ابر، موضوع عجیب یا غیرمنتظرهای نیست؛ زیرا تهدیدات سایبری همهجا دیده میشوند.
هینچکلیف میگوید:
«امنیت سایبری یکی از دو نگرانی اصلی CIOهاست—درست بعد از تحول دیجیتال. این حوزهای است که هزینه و تمرکز زیادی روی آن انجام میشود».او توضیح میدهد که این نگرانی ارتباط مستقیمی با نیاز به داشتن دید کامل و مدیریت دقیق بر کل اکوسیستم فناوری سازمان دارد.
هدف Franciscan Alliance این است که دیدی یکپارچه و سرتاسری از محیط فناوری ایجاد کند تا مدیریت IT و دفاع سایبری را تقویت کند.اما مدیریت یک محیط ابری ترکیبی، آن هم با ابزارهای مختلف، برای سازمانها دشوار است. «کریستین» میگوید:
«بخشی از تلاشهای ما مربوط به ایجاد حاکمیت داخلی و درک بهتر فرآیندهاست. و اینکه اگر چیزی در مرکز داده ما مستقر نیست، چه کسی مسئول آن است؟»
در نهایت، به گفتهی همین شرکت، هدف آنها این است که یک «پنل واحد مدیریتی» داشته باشند؛ یعنی یک صفحه یا سیستم یکپارچه که بتوان با آن کل محیط فناوری را مدیریت کرد.
داشتن ابزارها و یک استراتژی مناسب برای یکپارچهسازی خدمات ابری و دادهها—صرفنظر از محل ذخیرهسازی آنها— کاملاً ضروری است. بدون این موارد، سازمانها در مدیریت محیطهای چندابری و ابری ترکیبی دچار مشکل میشوند.
هینچکلیف اضافه میکند:
«مدیریت دادهها اکنون باعث دردسرهای زیادی برای سازمانها شده است. به نظر من این مشکل در آینده حل خواهد شد، اما هنوز در دوران ابتدایی این مسیر هستیم و معمولاً پیشگامان هستند که سختیها را تحمل میکنند. سازمانها همچنان در تلاشاند تا بفهمند چگونه باید دادههای خود را مدیریت کنند، مخصوصاً حالا که بخش بیشتری از دادهها در ابر قرار گرفته است»
تصویر 3

این موضوع تنها یکی از واقعیتهایی است که سازمانها هنگام شتابزدگی در حرکت به سمت ابر با آن روبهرو شدهاند. هینچکلیف میگوید:
«بسیاری از این ابتکارها تا حدی شتابزده و بیبرنامه انجام شدند.»در نتیجه، برخی سازمانها در سال گذشته از قبضهای بالای خدمات ابری شگفتزده شدند، از توافقنامههای سطح خدمات (SLA) و نحوه همکاری ارائهدهندگان راضی نبودند، یا با چالشهای مربوط به یکپارچهسازی سیستمها و دادهها درگیر شدند.
در این مرحله، برخی رهبران متوجه شدهاند که انتقال ساده سیستمها به ابر بدون بازطراحی روش lift-and-shift مزایای محدودی دارد. از سوی دیگر، برخی دریافتهاند که تصمیمگیری صحیح در حوزه ابر تنها به افزایش بهرهوری مربوط نمیشود، بلکه باید شامل سرمایهگذاری درست برای رسیدن به اهداف کسبوکار باشد. این موضوع را جوشی از Everest Group مطرح میکند.
اهداف ثابت—و برخی فرصتهای از دسترفته
اینکه سرمایهگذاریهای ابری با نتایج کسبوکار هماهنگ باشند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
در ابتدا، خدمات ابری بیشتر بهعنوان راهی برای کاهش هزینهها معرفی میشدند، اما اکنون ابر فراتر از صرفهجویی است؛ زیرساختی حیاتی برای سرعت، چابکی، انعطافپذیری و نوآوری است.
شرکتکنندگان در نظرسنجی امسال تقریباً مانند سال گذشته، به دنبال دستیابی به همان نتایج کلیدی از طریق ابر هستند. در صدر این اهداف، چابکی سازمانی، انعطافپذیری در هزینهها و تقویت قابلیتهای داده قرار دارد.
وقتی از آنها خواسته شد پنج نتیجهی اصلی مورد انتظار از رایانش ابری را انتخاب کنند، «چابکی کسبوکار» همانند سال ۲۰۲۰ در رتبه اول قرار گرفت. کمی بیش از نیمی از پاسخدهندگان (۵۲٪) آن را در فهرست پنج اولویت خود جای دادهاند—این نتیجه، محبوبترین هدف امسال بوده است.
پس از آن:
اینکه تنها حدود چهار نفر از هر ده نفر «نوآوری» را در پنج هدف اصلی قرار میدهند—و فقط حدود یکچهارم واقعاً در این حوزه به نتیجه رسیدهاند—میتواند موضوعی تعجبآور باشد.
به گفته جوشی، این موضوع یک فرصت از دست رفته نیز به شمار میرود؛ زیرا ابر نقش پایهای در تحول دیجیتال و نوآوری کسبوکار دارد و میتواند محرک اصلی این تغییرات باشد.
وقتی از پاسخدهندگان پرسیده شد که سازمانشان تاکنون چه نتایجی از سرمایهگذاری در رایانش ابری به دست آورده است،
۴۲٪ گفتند که چابکی بیشتر در کسبوکار حاصل کردهاند.
۳۹٪ اعلام کردند که کاهش هزینهها یا انعطافپذیری بیشتر در هزینهها داشتهاند.
یکسوم پاسخدهندگان گفتند که توانستهاند دسترسی بهتر به دادهها، تحلیل داده و استفاده از آن برای ارائهی بینش را تجربه کنند.
و ۲۷٪ نیز گفتند که نوآوری سریعتر در سازمانشان دیده میشود.
در همه این موارد، یک فاصله میان اهداف مطلوب سازمانها و نتایجی که واقعاً به آنها دست یافتهاند وجود دارد؛ و این شکاف نسبت به نتایج سال 2020 نیز بدون تغییر باقی مانده است.
زمانی برای بازنگری—یا از دست دادن ارزش
در سال گذشته، برخی سازمانها شروع کردهاند که رویکرد خود به رایانش ابری را دوباره مورد ارزیابی قرار دهند. «حالا آنها واقعاً تحقیقات جدی درباره فروشندگان انجام میدهند، به انتخاب محصولات و معماریها فکر میکنند، روابط با فروشندگان، قراردادهای سطح خدمات (SLA) و هزینهها را بررسی میکنند»، هینچکلیف میگوید. «آنها دوباره به تمام چیزهایی برمیگردند که دفعه اول مجبور بودند همانطور که بود بپذیرند».
جان هیزمن، مدیر ارشد امنیت اطلاعات (CISO) شرکت Chegg، میگوید این شرکت آموزشی مستقر در سانتا کلارا کالیفرنیا مدتهاست که مشتری خدمات ابری است و از سرویسهای ابری-بومی برای مدیریت پیچیدگی ناشی از مقیاس استفاده کرده است. از زمان شروع همهگیری، Chegg ناچار شد خدمات خود را به سرعت گسترش دهد؛ زیرا با غالب شدن آموزش آنلاین، تقاضا برای خدمات آن بهشدت افزایش یافت. هیزمن میگوید: «ابر به ما کمک کرد این حجم تقاضا را مدیریت کنیم.»
Chegg در سال گذشته دوباره معماری ابری خود را بازطراحی کرد تا حسابهای ابری کوچکتر و انعطافپذیرتری برای استفاده تیمهای مهندسی ایجاد کند. هیزمن میگوید: «ما مدت زیادی است که در فضای ابری فعالیت میکنیم و در این مدت یاد گرفتهایم چه چیزهایی کار میکند و چه چیزهایی نه.» او توضیح میدهد: «به نقطهای رسیدیم که باید یک گام عقب میرفتیم و معماری خود را بررسی میکردیم تا با بهترین الگوها در زیرساخت ابری هماهنگ شویم و فرآیندهایمان را بهبود دهیم.» پس از آگاهسازی تیم رهبری درباره اینکه این سرمایهگذاری چگونه میتواند آینده شرکت را از نظر مقیاسپذیری ارتقا دهد و توسعه و عرضه خدمات جدید را سرعت بخشد، این کار در بهار ۲۰۲۱ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. هیزمن میگوید: «موضوع فقط این نیست که بگوییم “این هم یک حساب جدید، مال شما!” بلکه نیاز به برنامهریزی زیادی داشت تا نظارت کافی برقرار باشد و در عین حال تیم ما بتواند مزایای کامل فناوریهای ابری-بومی را دریافت کند.»
در صنایع مختلف، از بخش فناوری اطلاعات انتظار میرود نتایج ملموس کسبوکار ارائه دهد. تقریباً همه پاسخدهندگان (۹۰٪) موافقاند که از واحد IT سازمانشان روزبهروز بیشتر انتظار میرود که خروجیهای تجاری واقعی ارائه کند. ابر معمولاً عامل مهمی برای دستیابی به چنین اهداف کسبوکاری است.
در Chegg، هیزمن و همکارانش در IT مسئول فراهم کردن ظرفیت و قابلیتهای لازم برای تیمهای مهندسی هستند تا بتوانند خدمات را سریعتر و چابکتر ارائه دهند. چالش او این است که چنین کاری را با حفظ امنیت و ثبات انجام دهد، بدون اینکه سرعت کسبوکار را کاهش دهد. «یک طرف، تیمهای زیرساخت ابری و امنیت هستند که میخواهند قواعد و کنترلها برقرار باشد، و طرف دیگر، مصرفکنندگان سرویسهای ابری-بومی هستند که باید روی آنها توسعه دهند»، هیزمن میگوید. «باید این تعادل را برقرار کنید تا تیمهای مهندسی بتوانند با امنیت قابل اندازهگیری، از سرعت بالاتر در ارائه خدمات بهرهمند شوند.»
دسترسی به دادههای مشترک میتواند امنیت، یکپارچگی و همکاری بهتر در مدیریت منابع ابری ایجاد کند. Chegg که تجربه زیادی در استفاده از ابر دارد، رویکرد «زیرساخت بهعنوان کد» را نیز اجرا کرده است تا پیکربندی منابع ابری را خودکار کند و از ایجاد «انحراف پیکربندی» (تغییراتی که ممکن است خطرات امنیتی ایجاد کنند) جلوگیری شود.
با این حال، بسیاری از تیمهای IT در سازمانها با چالش همگام شدن با نیازهای در حال تحول ناشی از گسترش استفاده از ابر مواجهاند. بیشتر پاسخدهندگان (۸۴٪) موافقاند که نقشها و مسئولیتها در تیمهای فناوری آنها بهسرعت در حال تغییر است. مهمتر اینکه تقریباً دو سوم (۶۲٪) معتقدند سازمانشان برای همگام شدن با این تغییرات با مشکل روبهروست.
تصویر 4

«ابر میتواند بسیار سریع و آسان بهکار گرفته شود»
هینچکلیف میگوید. «اما بسیاری از سازمانهای فناوری اطلاعات متوجه شدهاند که ارائه پشتیبانی IT برایشان دشوار شده است. بزرگترین مشکل آنها این بوده که بتوانند از تمام تغییراتی که در دو سال گذشته رخ داده پشتیبانی کنند و بفهمند چه چیزهایی جواب داده و چه چیزهایی نه».
بهینهسازی مدیریت ابر برای آینده
با ادامه مسیر سازمانها در استفاده از ابر، چالشها نیز افزایش خواهد یافت. «تعداد فروشندگان و تعداد سرویسهایی که هر فروشنده ارائه میدهد بهصورت تصاعدی در حال رشد است»، جاشی میگوید. «و پدیده پراکندگی خدمات ابری (Cloud Sprawl) در حال بدتر شدن است.»
هیزمن از Chegg بر اهمیت داشتن رویکردی محتاطانه و حسابشده در مورد استراتژی و ساختار ابری تأکید میکند. او توصیه میکند: «بهترین الگوها و روشها را همانطور که شکل میگیرند دنبال کنید.» او میافزاید: اگر دسترسی بدون محدودیت به سرویسهای ابری بدهید، کسبوکارها از آن استفاده خواهند کرد. «بعداً متوجه میشوید که سرویسهایی دارید که حتی از وجودشان خبر نداشتید. پیدا کردن راهی برای حاکمیت و کنترل این وضعیت یک چالش جالب است.».
همه سازمانها دریافت نمیکنند که از طرف فروشندگان ابریشان برای مدیریت و بهینهسازی محیط ابری خود به چه ابزارها و فرآیندهایی نیاز دارند. تنها ۲۱٪ بهشدت موافقاند که فروشندگان ابری تمام ابزارها و روشهای لازم را در اختیارشان قرار میدهند، و ۴۲٪ تا حدی موافقاند.
Chegg که بخشی از رشد خود را از طریق خرید شرکتها به دست آورده، در نتیجه یک محیط چندابری نیز ایجاد کرده است. هیزمن میگوید: «این یک چالش جالب بوده زیرا میخواهیم همه چیز را در یک داشبورد واحد سادهسازی کنیم، اما هیچ فروشنده ابری نمیتواند چنین چیزی را بهطور کامل ارائه دهد.» به همین دلیل، Chegg با یک شریک ثالث همکاری میکند تا رویکردی یکپارچه برای امنیت ابری و کشف دادهها ایجاد کند.
داشتن یک برنامه سازمانی روشن برای دسترسی و استفاده از دادهها برای سادهسازی و هماهنگی مدیریت محیطهای پیچیده چندابری و ابری-ترکیبی ضروری است. بیشتر پاسخدهندگان میگویند سازمانشان یک استراتژی جامع داده برای مدیریت محیط فناوری خود دارد. بیش از دو سوم (۶۸٪) اعلام کردهاند که برای جمعآوری، ذخیرهسازی، مدیریت، اشتراکگذاری و استفاده از دادهها در کل محیط فناوری، از جمله ابر، یک برنامه مشخص دارند. با این حال همچنان فضای زیادی برای بهبود وجود دارد.
طبق نتایج نظرسنجی، بهبود استراتژی داده مهمترین اولویت ابری برای آینده نزدیک است. بیش از نیمی از پاسخدهندگان (۵۵٪) گفتهاند که طی دو سال آینده تمرکز و سرمایهگذاری اصلی آنها بهبود استراتژی مدیریت و استفاده از داده در سراسر محیط فناوری خواهد بود.
هینچکلیف توضیح میدهد: «مدیران فناوری اطلاعات شاهد پراکندگی دادهها در محیط ابری هستند که کنترل آن برایشان دشوار است. دادهها به گوشهوکنار دنیا پخش میشوند. این موضوع باعث نگرانی شده، زیرا باید بفهمند چگونه مدیریت دادهها را انجام دهند وقتی بیشتر دادهها در فضای ابری قرار دارد.»
تصویر 5

به دست گرفتن کنترل بهتر دادهها — نه فقط دادههای کسبوکار، بلکه دادههای عملیاتی موردنیاز برای مدیریت مؤثر و پیشنگر عملکرد IT و امنیت سایبری — کاملاً حیاتی است.
جاشی میگوید: «چالش مدیریت داده همان دلیلی است که بسیاری از سازمانها را وادار کرده مراکز تخصصی داده و ابر ایجاد کنند. داده بسیار حیاتی است و بسیاری از سازمانها به استراتژی داده بسیار بهتری نسبت به وضعیت فعلی خود نیاز دارند. مدیریت بهتر فرادادهها (Metadata) — که برای نوآوری اهمیت زیادی دارد — نیز هنگام اجرای تحول ابری ضروری است.» او اضافه میکند که افزایش خودکارسازی در مسیرهای پردازش داده (Data Pipelines) نیز کمککننده خواهد بود.
طبق گفتهٔ پاسخدهندگان، بهبود امنیت منابع ابری نیز یکی دیگر از حوزههای مهم تمرکز و سرمایهگذاری در آیندهٔ نزدیک است. جاشی توضیح میدهد که در حوزه امنیت ابر، رویکرد DevSecOps — که امنیت را در تمام چرخه عمر توسعه نرمافزار ادغام میکند — بهطور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است، زیرا سازمانها تلاش میکنند امنیت را در فرآیندهای توسعه برنامهها و زیرساخت خود نهادینه کنند. او میافزاید که ایجاد فرهنگ "اول امنیت" در سراسر سازمان ضروری است تا از ایجاد راهحلهای موقت و ناامن جلوگیری شود.
اقتصاد ابر (Cloud Economics) نیز همچنان نقش مهمی ایفا خواهد کرد، بهویژه زمانی که مهاجرت بارهای کاری پیچیدهتر — مانند برنامههای سازمانی و سیستمهای Mainframe — مورد بررسی قرار گیرد. او میگوید: «بارهای کاری سادهتر انجام شدهاند. اکنون رهبران IT باید پروندههای تجاری بسیار قویتری بسازند تا تیمهای رهبری سازمان را قانع کنند در سرمایهگذاری لازم برای مدرنسازی این سیستمهای پیچیده مشارکت کنند.»
به گفته او، سازمانها باید برنامهریزی دقیقتر و تصمیمگیری عمیقتری را در این مسیر بهکار بگیرند.
تصویر 6
